Seuroille ja joukkueille tiedoksi

5.12.2006

Nuorisotuomareiden lisenssimaksuja on maksettu huolestuttavan vähän. Tuomari- ja kilpailuryhmät muistuttavat, että jokaisessa ottelussa tulee olla maksetun lisenssin omaava henkilö.

Tervehdys seuraväki!

Sarjakausi on jo pitkällä ja ottelut jatkuvat edelleen tiiviiseen tahtiin. Yksi tärkeä asia sarjakauden alkaessa on kuitenkin päässyt seuroilta unohtumaan. Nuorisotuomareiden lisenssejä on maksettu huolestuttavan vähän ja tähän asiaan tulisi välittömästi kiinnittää huomiota. Tuomari- ja kilpailuryhmät muistuttavat, että jokaisessa nuorten ja aikuisten ottelussa tuomarina tulee olla erotuomarikortin omaava henkilö. Ohessa ote sarjamääräyksistä:

10. TUOMARIT

B- F- nuorten turnauksissa lepovuorossa oleva joukkue toimii tuomarina ja kirjurina. Tuomarina voi toimia pelaaja, joka on nuorisotuomari tai seura voi tuoda paikalle oman tuomarin. Mikäli sarjajärjestelmä on sellainen, ettei lepovuoroja tule, vastaa tuomarijärjestelyistä turnauksen järjestävä seura. Nuorten SM-turnaukseen sekä A-, B- ja C-ikäluokkien SM- välieriin ja finaaleihin nimeämisen suorittaa ao. alueen erotuomarikouluttaja tai alueen nuorisotuomarinimeäjä. Kaikissa tapauksissa turnausvastaavan on varmistettava, että tuomarointitehtävät tulee hoidettua.

Vielä ehtii hyvin laittamaan nuorisotuomariasian kuntoon, mikäli asia ei vielä ole hoidettu. Jos juniorilla on ollut viime kaudella tuomarilisenssi maksettuna, niin lisenssin voi maksaa tänä vuonna ilman uutta koulutusta. Ymmärrettävästi maksun suorittaminen koko joukkueesta kasvattaa kustannuksia melko suureksi. Tiedämme kokemuksesta, etteivät kaikki halua tuomita otteluita. Mielestämme hyvä vaihtoehto on, että joukkueista maksetaan niiden pelaajien tuomarilisenssit, jotka todella haluavat tuomaroida pelejä. Nuorisotuomarikurssi on silti ihan hyvä kaikkien käydä jossain vaiheessa pelaajauraa. Jos asiassa on jotain kysyttävää, niin Kari Kansanaho antaa mielellään lisätietoa asiasta.

Lisäksi uusia nuorisotuomareita tarvitaan koko ajan, joten kursseja voi kysellä joko Pauli Puskalalta tai Kari Kansanaholta, yhteystiedot E-P:n sivuilta http://eplentopallo.sporttisaitti.com/erotuomaritoiminta/tuomarikoulutus/.