POHJOLA –palkinto Hyvälle Seuralle jälleen haussa!

24.5.2008

Pohjola palkinto Hyvälle Seuralle on vuosittain jaettava tunnustuspalkinto moniarvoiselle ja laadukkaalle seuratyölle. Pohjola haluaa yhdessä SLU:n, SLU-alueiden ja lajiliittojen kanssa nostaa esiin ruohonjuuritason toimintaa, jossa on mukana yli miljoona suomalaista.

POHJOLA –palkinto Hyvälle Seuralle jälleen haussa!

POHJOLA –palkinto Hyvälle Seuralle jälleen haussa

Seuratoiminta merkitsee liikuntaa ja urheilua sadoille tuhansille nuorille, perheille ja aikuisille, se on yhdessäoloa, iloa, elämyksiä, terveyttä, kasvua ja hyvinvointia. Liikkuminen hyvässä seurassa on talkoita läheisten ihmisten ja harrastuksen puolesta, se on kokemuksia, kasvua ihmisenä ja ystäviä. Liikunnan kansalaistoiminta on myös vastuullista toimintaa yhteiskunnassa – terveyden ylläpitämistä ja auttamista.

Pohjola-palkinnon peruskriteereinä ovat liikuntajärjestöjen yhdessä määrittelemät Hyvän Seuran piirteet:

”Hyvän Seuran arvopohjana on Reilu Peli. Seuralla on innostava ja yhteisöllisyyttä rakentava johtamis- ja toimintakulttuuri. Seura tunnistaa toimintaympäristön tarpeet ja noudattaa yhdistystoiminnan pelisääntöjä. Hyviä Seuroja on monenlaisia: Seura voi painottaa kilpa- ja huippu-urheilua, lasten ja nuorten toimintaa, aikuisten kunto- ja terveysliikuntaa, perheliikuntaa tai erityisliikuntaa.”

Palkittavia seuroja on yhteensä 22. Pääpalkinnon arvo on 10.000 euroa. Lisäksi 5 seuraa saa valtakunnallisen tunnustuksen, joiden arvo on 2000 euroa ja 16 seuraa palkitaan alueellisilla 1000 euron tunnustuksilla.

Valinnan perusteet:

• Seuralla on innostava ja palkitseva toiminta- ja johtamiskulttuuri: yhteisöllisyys ja ihmisten välinen vuorovaikutus ovat liikunnan ja urheilun ohella tärkeä osa toimintaa.
  • Toiminta perustuu jäsenistön valintoihin ja toiminnan ohjaus tulee toimintaympäristön moniarvoisista tarpeista.
  • Seura edistää liikunnan ja urheilun myönteisiä arvoja ja sillä on jäsentensä määrittelemät eettiset periaatteet.
  • Toiminnassa noudatetaan yhdistystoiminnan pelisääntöjä.
  • Seura innostaa uusia vapaaehtoisia mukaan.

Hyviä Seuroja on monenlaisia. Toiminta voi painottua kilpa- ja huippu-urheiluun, lasten ja nuorten toimintaan, aikuisten kunto- ja terveysliikuntaan tai vaikkapa perheliikuntaan.

Toimintatapa PLU ry:n alueella:

PLU ry:n toiminta-alueella hakuaika päättyy 15.6.2008.  POHJOLA –palkintoa haetaan vapaamuotoisella hakemuksella. Seura kertoo omin sanoin hakemuksessaan toiminnastaan. Yllä olevat kriteerit ovat tärkeitä ja on hyvä jos pystyt konkretisoimaan kriteerien ja teemojen mukaista toimintaa seurassasi.

Lisätietoja saat aluejohtaja Aino-Maija Sireniltä, p. 06 – 4203 032.