ETELÄ-POHJANMAAN MAAKUNTAILTA

13.5.2009

Maakuntailta vietettiin Seinäjoella 6.5 Lue mitä tilaisuudessa tapahtui...

ETELÄ-POHJANMAAN MAAKUNTAILTA SEINÄJOELLA 6.5.2009

ILLAN MUISTIO

Arska avasi tilaisuuden, jota omalta osaltaan tukee myös Veikkaus Oy, jonka muistikirjat ja kynät jaettiin osanottajille.

Maakuntajaostonajankohtaiset terveiset/ pj. Kari Kansanaho

Kertoi, että Etelä-Pohjanmaalta on lähdössä Oulun Sunny Power Cupiin peräti 159 joukkuetta. Nuorisotyö seuroissa on vahvaa. Aluejoukkueiden menestys on ollut hyvää, kruununa C-poikien mestaruus. Etelä-Pohjanmaan juniorisarjoissa on pelannut 189 joukkuetta ja kun siihen lisätään SM- sarjoissa pelanneet joukkueet, luku nousee reilusti yli 200:aan. Maakunnan kannalta oli harmittavaa Lujattarien kohtalo ja se, että Kiisto jäi niukasti miesten SM-liigapaikasta. Jaosto kannustaa seuroja aikaisempaa tiiviimpään yhteistyöhön. Kari esitteli jaoston kokoonpanon. Jaosto kantaa myös huolta ns. junioreiden keräilyjoukkueista. Värväystoiminta pitäisi saada kitkettyä. Pläki oli lähettänyt myös terveisiä tähän teemaan, toivoen, että seurojen ”syömähaampaat” jäisivät mieluummin isoon rooliin kasvattajaseuraan kuin lähtisivät kapeampaan rooliin keräilyjoukkueeseen. Valkaman Risto painotti, että yksi kaksoisedustus rajaa liiallista keräilyä ja isommat muutokset vaativat seuraedustuksen muutoksia. Riston mielestä Liitto on antanut liikaa löysiä seuraedustusasioissa – linjaa on tiukennettava.

18.00 – 18.20        Info aluevalmennuksesta/ Hannu Kalliojärvi ja Matti Försti

Seuroilla on välillä ollut epätietoisuutta aluevalmennuksen tavoitteista. Aluevalmennus on koulutusta sekä pelaajille että myös seuravalmentajille, joiden toivotaan osallistuvan mahdollisimman tehokkaasti leireille, joka mahdollistaa tehokkaan vuorovaikutuksen aluevalmentajien suuntaan. Riston mielestä ihanne olisi se, että leiriläiset saisivat konkreettisen palautteen paperin muodossa henkilökohtaisesti. Resurssit eivät kuitenkaan tähän ainakaan vielä riitä.

Toiveena on, että parhaat pelaajat saadaan aluejoukkueisiin. Alueleirien kautta pääsy aluejoukkueeseen on samalla porras maajoukkuetoimintaan. Seuraavat C- ja B- ikäisten alue SM:t ovat Lännen alueella, C- nuoret syyskuussa-09 ja B- nuoret tammikuussa 2010. Katsastusleirejä järjestetään yhden viikonlopun aikana(pe-su) 97- 93 s. Poikien tehoryhmille toteutetaan 2-3 erillistä leiriä. Pläki Honkasen johdolla järjestetään lisäksi -95- 96 s pojille ns. maajoukkueen kartoitusleirejä, jotka tukevat samalla aluevalmennusta. Suurimmat ongelmat(tosin muillakin alueilla) ovat B- ikäisten leiriajankohtien kanssa. Matti ja Hannu ilmoittivat, että verkkarien uusimistarve on ilmeinen. Keski-Suomi ja myös Keski-Pohjanmaa ovat virkistäytyneet junnutoiminnassa.

18.20–19.45        Arskan teemat:

Ohjaaja- ja valmentajakoulutus/hyvä harjoittelu

Lentopalloliiton nettisivuilta koulutuksen/koulutuskalenteri 2009 kohdalta näkyvät päivitetyt tiedot tulevista koulutuksista. Etelä-Pohjanmaalle on tulossa Aloittavan Ohjaajan Koulutus + Tekniikkakoulu- viikonloppu Jalasjärvelle 15- 17.5. Kuortaneella järjestetään Aloittavan Ohjaajan Koulutus kahtena arki-iltana 19- 20.8. I- tason koulutus järjestetään v. 2009 Lännen osalta kokonaan Etelä-Pohjanmaalla. 1. ja 2. jakso toteutuvat Kauhavalla ja 3. jakso Laihialla. Myös muita koulutuksia räätälöidään seurojen tarpeiden mukaisesti.

Hyvästä Harjoittelusta on tiivistetty liite.

Seurakäynnit, koululentopallo

Arska muistutti, että edelleen seuroilla on mahdollisuus tilata seurakäyntejä. Seuratoimintakoulutusten osalta lentopalloliitto tekee yhteistyötä PLU:n kanssa. Aluejärjestöltä löytyy monipuolisia seuratoimintakoulutuksia(mm. ns. Puukoulutukset), joita voidaan räätälöidä tapauskohtaisesti). Arska ihmetteli Etelä-Pohjanmaan lentopalloseurojen passiivisuutta hakea Nuoren Suomen Paikallistukia. Maaliskuun lopulla päättyneessä viimeisessä haussa vain yksi Etelä-Pohjanmaan seuroista haki tukea. Tarpeen mukaan Liitto järjestää yhteistyössä PLU:n kanssa koulutusta, jossa opetetaan hakemuksen rakentamiseen.

Aluillaan on myös koululentisprojekti, jonka huipennus on syyskuun alussa lentopallon EM- kisaviikolla. Haussa on koulukoordinaattoreita ja samalla on käynnissä seurojen ilmoittautuminen projektiin.

Seuratoiminnan Laatuarviointi

Arska kertoi hieman tarkemmin uudesta Seuratoiminnan Laatuarvioinnista, korostaen, että kyse on nimenomaan seurojen tukemisesta, ei aiempiin kilpailuihin verrattaessa niinkään seurojen palkitsemisesta. Lisäät tietoa löytyy linkistähttp://www.lentopalloliitto.fi/seurapalvelut/seuratoiminnan_laatuarviointi/.

Muuta esille tulevaa

Nuorten turnausten järjestämistä selkiyttää, mikäli niissä on Liiton ehdottama/valtuuttama turnausvastaava tarkkailemassa. Tekniset palaverit ovat usein turhan ylimalkaisia. On ehdottomasti tarvetta turnausvastaavan ohjekirjaselle, jossa on selkeästi määritelty vastaavan vastuut ja oikeudet. Eri ikäluokkien sääntöihin on syytä tehdä tarkennuksia. Esim. hihavastaanoton määrittelyyn on tehtävä selkeämmät kriteerit. Jokaisella alueella on syytä olla samat säännöt, sillä välillä säännöt antavat aihetta spekulointeihin. Siirtyminen C- ikäisiin vaatii nykyistä enemmän preppausta sekä pelaajille että taustajoukoille.

Esitys, että alkusarjoissa minikentillä pelattavissa otteluissa voi puhaltaa koulutettu nuorisotuomari, jolle ei ole lisenssiä hommattu, mutta isolla kentällä pitää olla koulutettu ja kortillinen tuomari. Osa taustajoukoista vaikuttaa huudoillaan nuorisotuomareiden toimintaan, mikä ei kyllä innosta jatkossa tuomarina toimimista.

Monipuolisuutta korostava saliharjoitus junioriryhmälle,

apuvälineitä tehokkaasti hyödyntäen. Harjoitus, joka onnistui erinomaisesti,

ohjasivat Nurmon Jymyn liikunnalliselle E- tyttöryhmälle PLU:n kouluttajat

Kirsi Martinmäki ja Hanna Hautala.

Arska jakoi lopuksi ansaitut kiitokset salidemon toteuttajille ja kaikille

maakuntailtaan osallistuneille sekä erikseen myös Seinäjoki Lentikselle

käytännön järjestelyistä.