Etelä-Pohjanmaan alueilta herätti kiinnostusta laajalti

11.5.2011

Etelä-Pohjanmaan alueilta pidettiin Seinäjoen ABC:lla tiistaina 3.5.2011. Ilta kokosi paikalle 41 aktiivista seuratoimijaa, maakuntajaoston väkeä, liiton toimihenkilöitä sekä alueen palkittavia urheilijoita, valmentajia ja erotuomareita.

Toimitusjohtaja Hanna Iiskola-Kesonen avasi illan kertomalla seuraväelle avoimesti huolensa lajimme tilasta, mutta myös siitä miten liitossa on nyt ripein askelein ryhdytty toimiin tilanteen muuttamiseksi. Miesten maajoukkueen edesottamukset ovat olleet vakuuttavia, mutta tilanne on pidemmän päälle kestämätön, sillä lajimme harrastajamäärät tippuvat vuosi vuodelta, eikä poikia ajaudu lajimme pariin riittäviä massoja takaamaan korkeatasoisen maajoukkuetoiminnan. Lisäksi tyttöjen isosta massasta ei kasva riittävästi urheilijoita. Liiton strategina mukaan seuratoiminta ja pelaajamäärien kasvu halutaan nostaa keskiöön, ja sen vuoksi liitossa on lähdetty ajamaan organisaatiomuutosta jonka seurauksesta on siirrytty aluepäällikkömalliin.

Sekä lentopalloliiton, että lentopalloseurojen tulee tulevaisuudessa keskittyä olennaiseen: opettaa lentopallon lajitaitoja, saada paljon harrastajia, kasvattaa paljon hyviä pelaajia. Tähän tarvitaan runsaasti ammattitaitoisia, motivoituneita ja sitoutuneita valmentajia, jotka valmentavat yhtenäisen linjauksen mukaisesti. Lisäksi tämä vaatii seuroilta oikeaa hinnoittelua harrastustoiminnalle, jotta sillä voidaan kattaa kaikki toiminnasta syntyvät kulut. Näin ollen seura voi hyödyntää kaikki käytössään olevat resurssit olennaiseen, Iiskola-Kesonen kiteytti.

Valmennuspäällikkö Pertti Honkanen korosti puheenvuorossaan lajimme imagon nostamista. Oman lajiväen keskuudessa kuulee edelleen sanottavan että lentopallo on vaikea laji lapsille. Honkanen tyrmää täysin tuon väitteen sanomalla että "Lentopallo on helppo laji aloittaa - kaksi koppia ja kolmannella yli!", ja näinhän se on. Toinen Honkasen huolen aihe oli se, että näillä harrastajamäärillä meillä ei ole varaa hukata lahjakkuuksia. Yksilöiden kehittäminen ja heidän auttaminen pitäisi pystyä nostamaan astetta korkeammalle tasolle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lahjakkaille yksilöille mahdollistetaan harjoittelu ja pelaaminen ikäistään vanhemmissa joukkueissa, sekä jopa aikuisten sarjoissa. "D-ikäiset tulisi laittaa pelaamaan jo C-ikäisten pelejä isolla kentällä, ja C-ikäiset pelaamaan 2-sarjajoukkueisiin. Parhaat C-tytöt jopa 1-sarjaan", Honkanen ohjeisti.

Kilpailupäällikkö Jari Lankinen esitteli sarjakauden 2011-2012 sarjajärjestelmät sekä kilpailusääntöihin tulevat pienet muutokset. Sarja-asiat herättivät seuraväen keskuudessa myös eniten kommentteja ja kysymyksiä.

Pitkän illan päätti Etelä-Pohjanmaan uusi aluepäällikkö Hanna Kanasuo, joka esitteli itsensä seuraväelle. Kanasuo asuu perheinee Koski TL:ssä, joten toiveissa on löytää kädenjatkeita auttamaan työtä eteläpohjalaisten seurojen hyväksi.

Sivun alalaidassa on alustajien dia-esitykset, jotka ovat kaikkien ladattavissa.

Liitteet