A-, B-, ja C-ikäisten turnausten tuomaroinnista.

7.10.2013

Ohessa vielä lentopalloliiton selvennyksiä liittyen A-, B-, ja C-ikäisten tuomarointiin.

A-, B- ja C-ikäluokkien SM-sarjaan, välieriin ja finaaleihin tuomarinimeämisen suorittaa ko. alueen erotuomarikouluttaja tai alueen nuorisotuomarinimeäjä.

Ko. ikäluokkien tasonmittausturnauksissa, 1-sarjoissa ja aluesarjoissa lähtökohtana tulee olla se, että ottelut tuomitsee koulutettu tuomari. Luokkavaatimuksia ei näissä turnauksissa ole eli tuomari voi olla myös koulutettu Nuorisotuomari.

Kun turnausvastaava lähtee etsimään omaan turnaukseensa tuomareita järjestys on seuraava:

1. Oman seuran koulutetut tuomarit. Jos ei ole à
  2. Itsellä tiedossa olevat lähialueen koulutetut tuomarit. Jos ei ole à
  3. Yhteys oman alueen tuomarinimeäjään, jonka kanssa yhdessä kartoitetaan käytössä olevat tuomarit. Jos ei löydy à
  4. Yhteys turnauksiin tuleviin joukkueisiin, löytyykö heitä koulutettuja tuomareita mukaan. Jos ei löydy à
  5. Hoidetaan tuomarointi pelaavien joukkueiden teknisessä palaverissa sopimalla tavalla.

Kaikissa em. tapauksissa tuomarit ovat oikeutettuja tuomaripalkkioihin. Toki niistä voidaa sopimalla luopuakin, mutta ne ovat erillisiä, yksittäisiä sopimuksia.

Näin ollen voidaan tuomarina käyttää myös lepovuorossa olevan joukkueen nuorisotuomarikoulutettuja pelaajia mikäli turnausvastaava ei ole löytänyt tuomareita muulta.

Tuomarina voi toimia pelaaja, joka on koulutettu nuorisotuomari tai seura voi tuoda paikalle oman tuomarin. Mikäli sarjajärjestelmä on sellainen, ettei lepovuoroa tule, vastaa tuomarijärjestelyistä turnauksen järjestävä seura.

Kaikissa tapauksissa turnausvastaavan on varmistettava, että tuomarointitehtävät tulee hoidettua.

Oheisesta linkistä pääset nuorten sarjamääräyksiin. http://junnulentis.fi/2013/09/02/nuorten-sarjamaaraykset-kaudella-2013-2014/