Lentis Taituri - club for 100. Työväline valmentajille nuorten pelaajien lentopallotaitojen kehittämiseen ja seurantaan.

25.3.2015

Lentis Taituri – Club for 100 on uusi työväline lentopallon valmentajille nuorten pelaajien lentopallotaitojen kehittämiseen ja seurantaan.

Lentis Taituri perustuu taitoharjoitteisiin eli temppuihin, jotka on suunniteltu 6-18-vuotiaille. Temput on ryhmitelty tasoihin, jotka on suoritettava helpoimmasta vaikeimpaan. Temput ja tasot on suunnitellut hollantilainen Nick de Wild, ja Suomeen ne rantautuivat Salon Viestin valmennuspäällikön, Virginie De Carnen avustuksella.

Tasoja on kaikkiaan kuusi ja tasoilla on eri määrä temppuja. Temppujen vaikeusaste nousee tasoittain, mutta välissä on myös helpompia temppuja. Temput tulisi suorittaa numerojärjestyksessä. Jos jokin temppu on vaikea, sitä täytyy harjoitella. Vasta kun lapsi on suorittanut kaikki kyseisen tason temput, hän saa siirtyä seuraavalle tasolle. Temppujen harjoittelu kehittää pallon hallintaa, mutta myös pelaajien tunteiden hallintaa kuten pettymyksen sietokykyä, keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä.

Tunnustukseksi tason saavuttamisesta valmentajat voivat antaa lapselle diplomin ja myös mitalin niin halutessaan. Temput antavat valmentajille myös hyviä harjoitevinkkejä.

Lentopalloliiton sivuilta löytyvät maksuttomat materiaalit, jotka ovat vapaasti ladattavissa. Sieltä löytyvät ohjeet temppujen suorittamiseen, seurantataulukot ja diplomit. Vain mitalit ovat maksullisia ja ne tilataan suoraan Turun Merkki-Mitali Oy:stä nettisivuilla olevan lomakkeen avulla.