Aluevalmennuksen eettiset ohjeet

2.1.2017

Aluevalmennuksen ja aluejaoston eettiset ohjeet ns. pelaajien värväämisestä ja toiminnasta lentopallon parissa.

Aluevalmennuksen eettiset ohjeet

Aluevalmentajille saattaa tulla kaksoisrooli toimiessaan seurajoukkueissa ja aluetoiminnassa valmentajana.

Aluevalmentaja ei saa rekrytoida pelaajia omaan / mihinkään seuraan. Mikäli aluevalmentajana näet, että nuorelle olisi hyväksi päästä mukaan esimerkiksi vaativampaan harjoitteluympäristöön, niin toimintatapa on seuraava:
1. Ota yhteyttä nuoren seuravalmentajaan ennen kuin puhut pelaajalle itselleen
2. Kannusta seuravalmentajaa olemaan yhteydessä nuoren pelaajan vanhempiin
3. Kun/jos sinulta kysytään toimintatapaa edellämainitun kaltaisessa tilanteessa toimi näin: - osoita eri vaihtoehtoja miten olisi hyvä toimia - mieti tarkasti toimitko EETTISESTI oikein, jos ehdotat omaa seurajoukkuettasi

Kun/jos tulee tilanteita, että pelaaja, hänen vanhemmat tai pelaajan valmentaja ottaa yhteyttä ja kysyy mahdollisuutta pelaajan siirtyä seuraasi tai joukkueeseesi seuraavaksi kaudeksi. Alueleirityksen tai alueturnausten aikana näitä keskusteluja ei kuitenkaan käydä, vaan tapahtumissa keskitytään oleelliseen eli pelaajien taitojen /pelaamisen kehittämiseen. Edellä mainitut toimintatavat koskevat kaikkia aluetoiminnassa mukana olevia toimijoita.
Aluevalmentajan ei suositella toimivan valmentajana alue-SM-kisoissa joukkueessa, jossa hänen oma lapsensa pelaa. Päävalmentaja kuitenkin harkitsee ja päättää kisakohtaisesti valmennuksesta.

Aluevalmentajana edustat Suomen lentopalloliittoa ja lentopallon aluejaostoa, joten noudatathan seuraavia sääntöjä:
Urheilun eettisten periaatteiden vastaista toimintaa on: - Urheilulle vieraiden aineiden käyttö - Huumeiden ja dopingaineiden käyttö tai käytön edistäminen - Julkinen häiritsevä esiintyminen alkoholin vaikutuksen alaisena kilpailu- ja harjoitustilanteissa - Tupakan ja tupakkatuotteiden käytön yhdistäminen urheilutilanteisiin
- Epäasiallinen käyttäytyminen kilpailu- ja harjoitustilanteissa - Väkivalta, törkeä kielenkäyttö ja epäasiallinen arvostelu, tuomarin harhautus ja muu    sääntökikkailu - Urheiluhuijaus - Kilpailutilan tai -välineiden manipulointi - Tuloksista etukäteen sopiminen - Vedonlyönti - Vedonlyönti omasta kilpailusta - Lahjonta - Tuomareiden, kilpakumppaneiden, valmentajien tai toimitsijoiden lahjominen tai sen yritys tuloksen manipuloimiseksi
- Sukupuolinen häirintä

Edelläolevista rikkomuksista ja kurinpitotoimista (erottamisesta) päättää lentopallon aluejaoston hallitus, kuitenkin niin, että valmentajalla on oikeus tulla kuulluksi. Päätös tulee voimaan heti käsittelyn jälkeen, mikäli hallitus katsoo sen tarpeelliseksi.